Matic Dolinar, магистър – фармацевт
У дома >Имуноблог >Интересно > Стресът и имунната система при тийнейджърите и студентите

Стресът и имунната система при тийнейджърите и студентите

Тийнейджърските години носят със себе си период на големи физически и емоционални промени. Внезапните хормонални изменения и бързото физическо израстване, съчетани с безбройните тестове в училище, спортните занимания, купоните, късното лягане, „пеперудите в стомаха“, конфликтите с родителите, и др., предполагат един непрекъснат стрес за тялото, който драстично отслабва имунната система и повишава податливостта на организма на различни инфекции, които впоследствие могат да предизвикат настинки или грип. Но не само тийнейджърите са често подложени на стрес – и при студентите, и хората в зряла възраст, тяхното обучение, изпити, тестове и упражнения, или професии с множество проекти и други задължения, са сред основните причини за стреса.

Какво можем да сторим, за да подобрим своята имунна система и да я направим устойчива спрямо всички гореописани промени?

1. Достатъчен сън

Проучванията показват, че липсата на сън има същия ефект върху организма както и физическият стрес. Тийнейджърите се нуждаят от 9 до 10 часа сън на ден. Техният естествен цикъл на съня се различава от този на възрастните, тъй като нивата на мелатонин, хормонът, регулиращ биоритъма, достигат своя връх два часа по-късно отколкото при възрастните, които се нуждаят от 7 до 9 часа сън на ден. Това означава, че един тийнейджър, който се е събудил в 7 сутринта, се чувства толкова изморен, колкото и възрастен, който се е събудил в 5.

2. Подходящ хранителен режим

Подходящият хранителен режим е от жизненоважно значение за поддържането и засилването на имунната система. Препоръчват се зеленолистни зеленчуци, богати на витамини (особено витамин C), минерали и антиоксиданти. Плодовете с дебела кора, от рода на круши и ябълки, са чудесен източник на фибри, а ягодите са изключително богати на витамин C. Като източник на протеини, минерали и здравословни мазнини, можете да консумирате ядки и семена, богати на цинк, който е необходим за имунната система. Пълнозърнестите продукти, като пълнозърнести макаронени изделия , кафяв ориз, пълнозърнест хляб, и др., съдържат въглехидрати, които са отличен и дълготраен източник на енергия. Препоръчва се и консумацията на риба, тъй като тя е отличен източник на протеини и здравословни мазнини.

Нека всеки устен изпит в училище или изтощаваща баскетболна тренировка да се превърнат просто в един малък безвреден елемент от многообразния пъзъл на ежедневието.

3. Редовна физическа активност

30 минути редовна физическа активност дневно са от първостепенно значение за засилването на имунната система. Физическата активност подобрява кръвообращението и съответно движението на защитните клетки на имунната система по целия организъм.

4. Релаксиране

Релаксирането веднъж дневно под формата на медитация, йога и дихателни упражнения оказва благотворно въздействие и има успокояващ ефект за нервната система, а също така и понижава нивата на стрес и съответния имунен отговор. Някои експерти препоръчват и редовни посещения на сауна, които спомагат за намаляване на стреса, понижаване на кръвното налягане, подмладяване и изчистване на кожата, като оказват и благоприятен ефект върху организма като цяло.

При децата, тийнейджърите, студентите, хората в зряла и старческа възраст стресът е една от най-страшните епидемии на съвременната епоха, която просто не може да се избегне. Стресът ни дебне дори когато най-малко очакваме. Затова е добре да се следват изброените по-горе препоръки, които засилват екстремно нашата имунна система и нейната защита срещу всички затормозяващи фактори, които ни притискат отвсякъде. Нека всеки устен изпит в училище или изтощаваща баскетболна тренировка да се превърнат просто в един малък безвреден елемент от многообразния пъзъл на ежедневието.

Изберете правилния продукт за вас

Defendyl® не бива да се приема от болни с присадени органи. Болни, приемащи имунопотискащи лекарства, могат да вземат Defendyl® само след консултация с лекар.

Не превишавайте препоръчаните дневна доза. Хранителната добавка не замества балансираното и разнообразно хранене.